Godt besøkt salmekveld

Salmekveld 1

Kirka var fullsatt

Søndag 25. oktober ble det arrangert Salmekveld  i Frikirka på Akland.
Det var salmer av Svein Ellingsen som ble fremført. 15 salmer ble enten sunget som fellessang, lest som dikt, sunget som solosang eller av koret fra Arendal Frikirke.

Programmet ble bundet sammen med informasjon om salmene og salmedikteren. Kveldens arrangører, Anne-Grethe og Erling Berntsen Stølevik hadde selv vært på besøk hos Ellingsen, og det var informasjon fra dette møtet de formidlet videre til de fremmøtte på salmekvelden.

Kveldens arrangører

Svein Ellingsen er en av de mest betydelige norske salmediktere i vår tid, og den som har nådd lengst ut internasjonalt med sine salmer. Han har hele 58 salmer representert i Norsk salmebok 2013.

Hva er en salme? «Det himmelvendte svar på det himmelsendte budskap» og «salmeboka er den erfarte bibel» ble det svart. Kvelden var med å skape en himmelvendt stund for alle som var til stede.

Arendal Frikirkes menighetskor

Da Svein Ellingsen ble spurt om hvorfor vi trenger salmer, svarte han med å sitere Landstads ord: «Salmene skal låne ord til menneskene, til bønn, takk, lovsang og bekjennelse. I lidelsens smerter, i sorg og motgang er ordløsheten. Salmene kan gi ord i ordløsheten.»

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.